Skip navigation

10.5. Internetes tananyagbázisok

10.5.1. Nemzeti Köznevelési Portál (NKP)

A Nemzeti Köznevelési Portál (NKP) az Oktatási Hivatal és az Emberi Erőforrások Minisztériuma irányításával létrejött tanulást és tanítást segítő oldal. 2020. tavaszától érhető el a portál továbbfejlesztett, bővített változata, melyben megjelentek az okostankönyvek.

Az okostankönyvek képesek megjeleníteni és lejátszani a tanulást segítő tananyagcsomagokat: a feladatokat, feladatsorokat, szimulációkat, videókat és egyéb játékokat.

A feladatmotorok nemcsak ellenőrzik a feladatmegoldásokat, hanem hibás válasz esetén megmutatják a diák számára, hogy az adott okostankönyvben hol találnak segítséget a megoldáshoz. Bővült a feladattípusok száma is, jelenleg 25 különböző feladatmotor áll rendelkezésre, tehát sokféle módon és változatos formában lehet a tananyagot gyakoroltatni.

A weblap felépítése egyszerű és logikus, könnyen el tud benne igazodni a tanár és akár egy ötödikes tanuló is. A videók a médiatárban, a feladatok pedig a feladattárban is elérhetőek. A videók egyetemekkel, nemzeti parkokkal, állatkertekkel együttműködve jöttek létre, így szakmailag megbízhatóak és érdekesek.

A feladatsorokból létezik gyakorlásra szánt adaptív feladatsor, és számonkérésre használható lineáris feladatsor. A pedagógusok meg tudják osztani az általuk készített feladatokat és feladatsorokat. Regisztráció után elérhetővé válik a Tanulócsoport funkció, tehát a tanár képes kapcsolatot tartani a diákokkal, és kiosztani számukra feladatokat és feladatsorokat gyakorló és vizsgamódban is.

Elérhetőség: https://www.nkp.hu/

Ismertető

10.5.2. Biológia – Oktatás - Tanulás (BOT)

A folyamatosan fejlődő honlap a biológia oktatásához és tanulásához nyújt segítséget. Jelenleg 11 könyv, 566 mobiltelefon kompatibilis legördülő válaszlistás feladat, 1707 feliratozott és felirat nélküli fotó és 305 fogd és vidd Flash animáció, 8 applikáció és interaktív program/programcsomag érhető el az oldalról.

A honlapon található fogd és vidd Flash animációk mobiltelefonon és böngészőkben sem működnek. Az animációk viszont letölthetők exe kiterjesztésű fájlban. Az exe fájl tartalmazza a Flash playert, ezért dupla kattintással böngésző nélkül, offline is elindíthatók. A vírus ellenőrzők le szokták állítani ezeket a programokat, ezért szükség lehet a futtatásuk engedélyezésére.

Az animációk stoppert és kiértékelő részt is magukban foglalnak. Ha valaki az oldalon szereplő képeket nem az oldal által biztosított képnézegető programmal szeretné használni, az a teljes képanyagot letöltheti .jpg formátumban is.

10.5.2.1. Legördülő válaszlistás feladatok

A mobiltelefon kompatibilis, legördülő válaszlistás feladatokhoz tartozik egy kép, melynek részleteit kell felismerni.

Biológiai struktúrák részleteinek felismerésére kiválóan használhatók a legördülő válaszlistás feladatok

Elérhetőség1, Elérhetőség2

A feladatok közötti gyors navigációt teszi lehetővé a könnyen előhívható és eltüntethető menürendszer és a léptető gombok. A képek nagyíthatók, így jól áttekinthető az ábrák minden részlete. A legördülő válaszlista kitölti a teljes képernyőt, így egyszerű a helyes válasz kijelölése.

Feladatkijelölés a menüből, majd az ennek eltüntetése után megjelenő feladat

Kinagyított képrészlet

DropDown feladat és a legördülő válaszlista részlete, mely teljesen kitölti a mobiltelefon kijelzőjét

Elérhetőség

A honlapon jelenleg elérhető feladatok a következő témakörökhöz kapcsolódnak:

FOTOSZINTETIZÁLÓ SZERVEZETEK

Algák, mohák, zuzmók, harasztok - 19 db feladat

A gyökér felépítése és működése - 24 db feladat

A hajtás felépítése és működése - 66 db feladat

Virágok - 41 db feladat

Termések - 18 db feladat

Csírázás - 8 feladat

GERINCTELEN ÁLLATOK SZERVEZETTANA

Csalánozók, férgek, puhatestűek - 76 db feladat

Ízeltlábúak - 75 feladat

GERINCES ÁLLATOK SZERVEZETTANA

Kárász boncolása - 18 db feladat

Kecskebéka boncolása - 17 db feladat

Házityúk boncolása - 23 db feladat

A laboratóriumi patkány boncolása - 19 db feladat

SEJTBIOLÓGIA ÉS ÁLLATI SZÖVETTAN

SEJTBIOLÓGIA

Az állati sejtek ultrastruktúrája - 3 db feladat

A sejtmag és a maghártya - 3 db feladat

Az endoplazmatikus retikulum és a Golgi-készülék - 2 db feladat

A mitokondrium - 1 db feladat

A centriolumok és a sejtközpont - 2 db feladat

Az endoszomális rendszer, a lizoszómák és multivezikuláris testek - 1 db feladat

Az önemésztés (autofágia) - 1 db feladat

A sejtmembrán, a sejtkapcsoló struktúrák és a mikrobolyhok - 1 db feladat

A csillók - 1 db feladat

Az alaphártya - 1 db feladat

Az idegsejtek jellemzői: a szinapszisok és a rostok borítása - 1 db feladat

ÁLLATI SZÖVETTAN

Hámszövet- 24 db feladat

Kötőszövet összetétele, felépítése- 11 db feladat

Támasztószövet- 15 db feladat

Izomszövet- 6 db feladat

Idegszövet- 10 db feladat

Szervszövettan: bőr, gyomor, máj, mirigyek, vese, gége, tüdő, erek, hím ivarszervek, női ivarszervek - 36 db feladat

Módszertani ötletek a legördülő válaszlistás feladatok alkalmazására

A legördülő válaszlistás feladatok felhasználására többféle lehetőségünk is van. Frontális szemléltetés során egy PPT-be illesztett QR kód segítségével pillanatok alatt áttérhetünk egyéni munkára, amikor a tanulók a QR kódot leolvasva telefonjukon tudják megoldani az adott feladatot. A tananyaggyűjteményekben szereplő feladatok többsége jól kapcsolható gyakorlati/tanulókísérleti órákhoz is, így nyomtatott munkalapokba is beilleszthetők a feladatok QR kód alkalmazásával. Újabban egyre elterjedtebb a Google Űrlappal készült munkalapok használata (példa1, példa2). Ezekbe is könnyen behelyezhetjük a külső linken szereplő legördülő válaszlistás feladatokat. Ezeket akár a mostanában divatos szabaduló szobáknál is használhatjuk, például a következőképpen: A szabadulószoba alapvázát Google Űrlappal állítjuk össze, ahol az egyes rejtvényeket a legördülő válaszlistás feladatok jelentik. A továbblépéshez a Google Űrlapban a helyes megoldások kezdőbetűit kell megadni. A fenti ábra jobb oldalán szereplő feladatnál a továbblépéshez szükséges kód a következő: LSSLLSFSL. Amennyiben a diákok egyszerre kezdenek el dolgozni, akkor az nyer, aki előbb eljut a feladatlap végére. Azért ez a szabály, mert a feladatok próbálkozással is megoldhatók.

A feladat pirossal jelöli a hibás válaszokat és zölddel a jókat

10.5.2.2. Interaktív programcsomagok

Az alábbi képen szereplő 4 kötetes letölthető könyvsorozat oktatási programcsomagjai is elérhetők a honlapról.

Kriska Gy. (2011) Biológia érettségire felkészítő. Fotoszintetizáló szervezetek I. Nemzeti Tankönyvkiadó, 160. o.

Kriska Gy. (2012) Biológia érettségire felkészítő. Fotoszintetizáló szervezetek II. Nemzeti Tankönyvkiadó, 203. o.

Kriska Gy., Lőw P. (2012) Biológia érettségire felkészítő. Állati szervezetek. Nemzeti Tankönyvkiadó, 222. o.

Kriska Gy. (szerk.) (2013) Biológia érettségire felkészítő. Gombák, biokémia, állati sejt- és szövettan, élettan. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, 224. o.

Ezek a könyvek teljes képanyaga mellett eredeti elektronikus segédleteket (hagyományos és térhatású képek, filmfelvételek és ellenőrző programok) tartalmaznak. Az oktató programok a „start.exe”-re kattintva indulnak el.  Az alábbiakban a 3. programmelléklet működésének leírása következik.

A nyitólapon megjelenő hét zöld hátterű feliratozott gombra („A program használata”, „Képvetítő”, „Filmek”, „Ellenőrző feladatok”, „3D képek”, „3D film", „Szerzők”) kattintva juthatunk el az egyes programrészekhez.

A programrészeken belül a képernyő alsó és felső részén elhelyezkedő gombokkal aktiválhatunk különböző funkciókat. A billentyűzeten a jobbra, balra, le és fel nyíl gombokat is használhatjuk léptetésre. A képek és filmek nagy felbontásban szerepelnek a programban, ezért nagyíthatók. A képernyőrészletek kinagyításához kattintsunk a kiválasztott részre jobb egérgombbal, majd a feljövő menüből válaszd ki a „Zoom In” utasítást! A kinagyított képernyőrészletet a bal egérgombbal megragadva tudjuk elhúzni tetszőleges irányba, így lehetőségünk van az egész képernyőtartalom nagy méretben való áttekintésére. Az eredeti képernyőméret visszaállításához kattintsunk a jobb egérgombbal a képernyőre, és a megjelenő menüből most a „Show All” utasítást válasszuk ki!

A nagyítást biztosító felugró ablak

Kinagyított kép

A „Képvetítő” programrész elindításakor egy felirat nélküli kép és ennek címe jelenik meg a képernyő középső részén. A kép jobb felső sarkában található gombra („FELIRATTAL”) kattintva válthatunk át a feliratozott kép megjelenítésére, de ezt megtehetjük a billentyűzet felfelé mutató nyilának lenyomásával is. A felirat nélküli kép újbóli megjelenítéséhez a „FELIRAT NÉLKÜL” gombra kell kattintanunk vagy le kell nyomnunk a billentyűzet lefelé mutató nyílgombját.

Képvetítő feliratozott képpel és az oldalról elérhető két menük

A vetítés során képváltáshoz használhatjuk a billentyűzeten található jobbra és balra mutató nyilakat is, de a képernyő alsó részén található számsort is, amely a különböző sorszámú képeket megjelenítő gombokból áll.

A szám fölött megjelenő félkör jelzi, hogy éppen hányadik képkockánál tart a vetítés. A „Tartalom” gombra kattintva egy legördülő menü segítségével lehetőségünk van arra, hogy áttekintsük az oldalról elérhető 20 db kép címét, és ez alapján válasszuk ki, hogy melyiket szeretnénk megjeleníteni. Ha a legördülő menüben az egérrel ráállunk a kiválasztott címre, akkor mindig megjelenik az ehhez tartozó oldal képe, ami lehetővé teszi a bemutatni kívánt kép gyors és egyértelmű kiválasztását. A „Képvetítő” programban több vetítő kapcsolódik egymáshoz. A képernyő jobb felső részében lehet nyomon követni, hogy éppen melyik vetítőrész működik. Ha az itt található sorszámokra állunk az egérrel, akkor megjelenik, hogy az adott számú vetítő képei mely csoportot mutatják be. Ezután kattintással ugorhatunk a kiválasztott oldalhoz.

A „Filmek” című programrész segítségével rövid, 0,5–1 perces filmrészleteket tekinthetünk meg.Ezek olyan lejátszókeretbe vannak beágyazva, amely a folyamatos lejátszás mellett a kép kimerevítését is lehetővé teszi.

A kimerevített filmkockáról „.jpg” fájlokat is készíthetünk a „Print Screen” alkalmazással.

A filmek váltásához használhatjuk a billentyűzeten található jobbra és balra mutató nyilakat és a képernyő alsó részén található számsort is. A szám fölött megjelenő félkör mindig jelzi, hogy éppen hányadik filmrészletnél tart a vetítés. A léptetés a „TARTALOM” gombra kattintva legördülő menü segítségével is megoldható.

A filmvetítő kezelőfelülete

Fogd és vidd módszerrel működő ellenőrző feladat

Az interaktív feladatok többnyire a könyvekben szereplő 6 vagy 6-nál több feliratot tartalmazó ábrák egyes részeinek felismerését kérik számon. Az egyes ellenőrző programokat a középen látható képre kattintva lehet elindítani. A feladatok megoldása során a képernyő alsó harmadában szereplő megnevezéseket kell behúzni egérrel a képen szereplő cellákba „fogd és vidd” módszerrel. Ha nem a megfelelő helyre vittük a megnevezést, akkor ez visszaugrik a kiindulási helyére. A feladat megkezdésekor egy stoppert is elindíthatunk a „A fogd és vidd a megnevezéseket az üres cellákba! – Óra indul!” feliratú gombra kattintva. A program minden megnevezés esetében számolja a hibákat (h1, h2, h3…), és a végső eredményt a „ÖSSZEGZÉS” gombra kattintva írja ki, miközben a stoppert is leállítja.

A 3D képvetítő kezelőfelülete a vetítőéhez hasonló

A programrész térhatású (3D) képek bemutatását teszi lehetővé. Az anaglif képek piros-kékeszöld (red-cyan) szemüveggel nézve, monitoron és projektorral kivetítve is térhatásúak, így egyéni és csoportos szemléltetésnél is használhatók. Elindításakor a 2D kép és ennek címe jelenik meg a képernyő középső részén. A kép jobb felső sarkában található gombra („3D”) kattintva válthatunk át a 3D képre, de ezt megtehetjük a billentyűzet felfelé mutató nyilának lenyomásával is. A 2D kép újbóli megjelenítéséhez a „2D” gombra kell kattintanunk vagy le kell nyomnunk a billentyűzet lefelé mutató nyílgombját. A 3D képek színhűsége nem mindig tökéletes, ezért van szükség 2D képek bemutatására is. A vetítés során a képváltás ugyanúgy történik, mint a korábban már bemutatott „Képvetítő” esetében.

A 3D vetítő képei sok esetben olyan növényeket, növényi részeket jelenítenek meg, amelyekről nem esik szó a könyvekben, ezért a képek csoportosítása rendszertani sorrendben történt. A 3D vetítő „.jpg” kiterjesztésű képeket jelenít meg, ezért ezek külön-külön is felhasználhatók saját elektronikus szemléltetőanyag összeállításakor. A 2D képek neve a kép sorszámából áll (pl. 1.jpg, 2.jpg), míg a térhatású anaglif képek fájlnevében egy „sz” betű is szerepel (pl. 1sz.jpg, 2sz.jpg).

10.5.2.3. Felirat nélküli és feliratozott képek

A honlapon egy képnézegető segítségével tekinthetjük meg a kép aláírással is ellátott fotókat. Lehetőség van arra is, hogy a honlapon szereplő teljes képanyagot letöltsük egyben .jpg formátumban.

Vízibolha feliratozott fotója

A jelenleg elérhető képek a következő témakörökhöz kapcsolódnak:

FOTOSZINTETIZÁLÓ SZERVEZETEK

Algák, zuzmók, mohák, harasztok - 62 db kép

Hajtásos növények, gyökér - 51 db kép

Hajtásos növények, szár - 157 db kép

A levél felépítése és működése - 123 db kép

A virág felépítése és működése - 114 db kép

A termés felépítése és működése - 53 db kép

Hajtásos növények, csírázás - 23 db kép

A növények egyedfejlődése és szöveti szerveződése - 13 db kép

NÖVÉNYI SZÖVETEK - az oldalról 160 db feliratozott és felirat nélküli kép érhető el

ÁLLATI SZERVEZETEK

Szivacsok, csalánozók, laposférgek - 40 db kép

Fonálférgek, húrférgek, csillóshasúak, medveállatkák, kerekesférgek - 21 db kép

Gyűrűsférgek - 63 db kép

Puhatestűek - 96 db kép

Százlábúak, ikerszelvényesek, pókszabásúak - 32 db kép

Rákok - 86 db kép

Rovarok - 137 db kép

Óriáscsótány boncolása - 57 db kép

Kárász boncolása - 78 db kép

Kecskebéka boncolása - 105 db kép

Fiatal házityúk boncolása - 120 db kép

Laboratóriumi patkány boncolása - 100 db kép

Gerinces vázrendszer - 16 db kép

10.5.2.4. Terepi és labor segédanyagok

KÉPES-FILMES ONLINE KISHATÁROZÓ VÍZMINTÁK FÉNYMIKROSZKÓPOS VIZSGÁLATÁHOZ

Az oldal célja a mikroszkópos vízvizsgálathoz kapcsolódó fotók, videók és az ezek felhasználásával készült interaktív tananyagok közzététele. Az álló- és mozgóképes szemléltető anyag a természetes élőhelyekről származó vízmintákban előforduló leggyakoribb mikroszkopikus élőlényeket mutatja be. Ezáltal hasznos segédeszköze lehet mikroszkópos vizsgálatok során az egyes taxonok kép és videó alapján történő azonosításának. Az oldal gyakorlati jellege miatt az élőlények egy részét nem rendszertani csoportokba, hanem formakörökbe (pl. csillósok) sorolja. A képgyűjteményben pásztázó elektronmikroszkóppal készült felvételek is szerepelnek illusztrációs jelleggel.

ÉDESVÍZI GERINCTELEN ÁLLATOK - OKTATÓ PROGRAM MAGYAR, ANGOL ÉS NÉMET NYELVEN

A digitális anyag kép- és filmvetítő programokat, valamint olyan interaktív feladatsorokat tartalmaz, amelyek állatcsoportonként és összességében ellenőrzik és gyakoroltatják a gerinctelen állatismeretet. A segédanyag különleges részét képezi egy térhatású vetítőprogram (3D vetítő), amely három dimenziós (anaglif) képek megjelenítését teszi lehetővé számítógép monitoron vagy projektorral kivetítve, mely utóbbi megoldás csoportos vetítésekre is lehetőséget ad. Az anaglif képek megtekintéséhez piros-kékeszöld (red-cyan) szemüvegre van szükség.

Képvetítő

Kép felirattal és a kinagyított kép

A "Tartalom" gombra kattintva egy legördülő menü segítségével lehetőségünk van arra, hogy áttekintsük az oldalról elérhető 20 db kép címét, és ez alapján válasszuk ki, hogy melyiket szeretnénk bemutatni. Ha a legördülő menüben az egérrel ráállunk a kiválasztott címre, akkor mindig megjelenik az ehhez tartozó oldal képe, ami lehetővé teszi a bemutatni kívánt kép gyors és egyértelmű kiválasztását. A "Képvetítő" programban 21 db 20-as vetítő kapcsolódik egymáshoz, ami összesen 420 kép bemutatását teszi lehetővé.

Menük a képvetítőben

A képernyő jobb felső részében lehet nyomon követni, hogy éppen melyik vetítőrész működik. Ha az itt található sorszámokra (1-21) állunk az egérrel, akkor megjelenik, hogy az adott számú vetítő képei mely taxonokat mutatják be. Kattintással ugorhatunk a kiválasztott oldalhoz. A programban való további navigálás a "Nyitólap"-hoz való visszatéréssel (jobb felső gomb) válik lehetségessé.

Filmek

A "Filmek" című programrész segítségével rövid filmrészleteket tekinthetünk meg. Ezek olyan lejátszókeretbe vannak beágyazva, amely minden szokásos lejátszófunkciót lehetővé tesz (pl. indítás, megállítás, folyamatos lejátszás, a kép kimerevítése). A navigálás a "Képvetítő"-höz hasonlóan működik, azzal a különbséggel, hogy itt nem külön nyomógombbal, hanem a képernyőn bal egérgombbal kattintva és a "Zoom In" utasítást kiválasztva hozhatjuk létre a nagyított képet. Az eredeti képernyőméret visszaállításához kattintsunk a jobb egérgombbal a képernyőre, és a megjelenő menüből most a "Show All" utasítást válasszuk ki! A kinagyított képernyőrészletet a bal egérgombbal megragadva tudjuk elhúzni tetszőleges irányba. A CD összesen 140 filmrészletet tartalmaz.

Taxononkénti feladatok

A programrész segítségével nagyobb taxononként lehet gyakorolni/számonkérni az állatismeretet. A programrész futtatásakor a képernyő jobb oldalán szereplő megnevezéseket kell a bal oldalon szereplő megfelelő képek alá behúzni (fogd és vidd módszer). A program használatakor a stoppert is el lehet indítani, és a képernyő jobb alsó részén egy táblázatban látható, hogy az egyes feladatoknál mennyi hibát követtünk el. A program kétnyelvű (magyar-latin), a váltáshoz a "LATIN/MAGYAR" feliratú gombra kell kattintani (egyes csoportoknál, pl. a kerekesférgeknél nincsen magyar nyelvű rész, és ahol nincs a taxonnak magyar neve, ott a latin szerepel). Ha a kis képekre kattintunk, akkor teljes képernyőn is megnézhetők a képek. A visszatérés a képen való kattintással lehetséges. A program 3 különböző névsorrendet tartalmaz, hogy ne a sorrend alapján memorizálják a felhasználók az élőlényeket.

Teljes feladatsorok

Ezen az oldalon a címekre ("Tudáskaszinó", "Felismerés időre", "Ellenőrző", "Párbaj") vagy a képekre kattintva juthatunk el a tudásellenőrző programrészekhez. Az ezek működését leíró szöveget a program elindítása után a képernyő jobb felső sarkában található kérdőjelre kattintva olvashatjuk el. A megjelent szöveget a kérdőjel helyén előtűnő "X"-re kattintva tüntethetjük el.

Morfológiai feladatok

A program használatával 24 különböző taxon külső morfológiáját ismerhetjük meg.  A feladatok megoldása során a képernyő jobb oldalán szereplő megnevezéseket kell behúznunk az egérrel a bal oldalon szereplő ábra szürke körvonalú celláiba "fogd és vidd" módszerrel. A megoldást az ELLENŐRZÉS" gombra kattintva tudjuk megtekinteni. Ha ismét meg akarjuk oldani a feladatot, akkor az "ÚJRA" gombra kell kattintanunk. A program egy stopper elindítására is lehetőséget ad, amely a feladatmegoldás idejét méri.

3D képek

Ez a programrész különleges fotózási technikával és számítógépes képfeldolgozással készült térhatású képek (3D) bemutatását teszi lehetővé. A program által megjelenített anaglif képek piros-kékeszöld (red-cyan) szemüveggel nézve, monitoron és projektorral kivetítve is térhatásúak. A programrész ugyanúgy működik, mint a korábban már bemutatott "Képvetítő".  Ha megfelelő számú szemüveg áll a rendelkezésünkre, akkor projektor alkalmazásával akár csoportos vetítést is tarthatunk.

ÉDESVÍZI MAKROGERINCTELENEK EGYSZERŰSÍTETT PC-s HATÁROZÓJA MAGYAR, ANGOL ÉS NÉMET NYELVEN

A határozó használatához le kell tölteni a program fájlokat tartalmazó tömörített zip fájlt, majd ennek tartalmát egy tetszőleges mappába kell kicsomagolni.

A program telepítés nélkül a hatarozo.exe-re, vagy a start.swf-re történő dupla kattintással indul. Az egyszerűsített édesvízi makrogerinctelen határozó PC-s verziója az állatok kép alapján történő felismerését segíti.

A képernyő bal oldalán jelenik meg a fotó az adott taxonról, míg a határozó rövid szöveges részeit tartalmazó léptető gombok a kép alatt láthatók. Az egyes állításokhoz tartozó képek és ezek feliratai akkor jelennek meg, ha az egeret ezek fölé visszük. A gombok aktív állapotát az oldalak egy részénél a gomb bal oldalán elhelyezkedő narancssárga jel mutatja. A szöveges részek melletti zöld gombokra kattintgatva a határozó végállomásait jelentő állatcsoportok taxonjairól készült fotókat lehet megtekinteni.

A képek megnevezése mindig a képernyő bal felső részén jelenik meg. A programban való léptetésre a jobb oldalon sorakozó taxongombokat is használhatjuk, amelyekre kattintva közvetlenül léphetünk az adott állatcsoportokhoz. A határozóban megjelenő képre kattintva a határozó szöveges része jelenik meg, amelynek a segítségével több lépést is egyszerre áttekinthetünk. A program telepítés nélkül a start.exe-re történő dupla kattintással indul.

ANDROIDOS MOBILALKALMAZÁS ÉDESVÍZI MAKROGERINCTELENEK MEGHATÁROZÁSÁHOZ

A PC-s határozóhoz hasonló működésű mobilalkalmazás terepi körülmények között is hasznos eszköze az édesvízi makrogerinctelenek azonosításának. Elindításakor a képernyő alsó részén jelenik meg a határozó szövege. A kékkel kiemelt szöveg alatt látható a két választási lehetőség. A megfelelő szöveges részt megérintve lép tovább a program a határozó egyik, vagy másik lapjára. A további oldalakon a kékkel kiemelt szöveg mindig a legutóbbi választásunkat mutatja (pl. A test szelvényezett). Ez alatt latható a 2 újabb választási lehetőség. A megfelelő állítások megérintésével jutunk el a „végállomásig”, egy taxonhoz, ahová a vizsgált élőlény tartozik. Példánkban, amely a cifra rák határozásának néhány lépését mutatja be ez a taxon a rákok altörzse. Az oldalon egy zöld pipa jelzi a határozó utolsó oldalát.

Itt a felső sorban a „Képtár” feliratot megérintve léphetünk be a különböző rákokat bemutató képgyűjteménybe, amelynek áttekintésével azonosíthatjuk a begyűjtött élőlényt. Az „Útvonal” feliratot megérintve megjelenik sorrendben az összes határozó szöveg, amelyeken áthaladtunk. Itt az adott állításokat megérintve vissza tudunk lépni a határozás bármelyik lépéséhez.

INTERAKTÍV MOZGÓKÉPTÁR A TERMÉSZETISMERET ÉS A BIOLÓGIA TANÍTÁSÁHOZ, TANULÁSÁHOZ

Számítógépes segédanyagunkkal olyan 420, a biológia jelentős területét átfogó filmgyűjteményt bocsátunk az érdeklődők rendelkezésére, amely sokoldalú navigációs keretrendszerének köszönhetően villámgyors keresést és kiválasztást tesz lehetővé a filmrészletek között. Az ismeretterjesztő-oktató DVD mozgókép anyagát a hazai videomikrográfia megteremtőjének dr. Lovas Bélának a legendás „Mikroszkóp – mikrokozmosz” és „Az édesvízi parányok I., II.” könyvek szerzőjének filmhagyatéka és Kriska György felvételei képezik.

A filmrészletek különleges mikroszkópos és makroszkópos technikákkal készültek. Ennek köszönhetően olyan jelenségeket is bemutatnak, mint például a baktériumok szétesése fágfertőzés hatására, a ragadozó Arthrobotrys gomba fonálféreg zsákmányolása, a búvárpók (közismert nevén vizipók-csodapók) harangépítése, amelyekkel a hazai és a külföldi oktató- és ismeretterjesztő filmekben is csak ritkán találkozhattunk. A program a start.exe-re kattintva indul el. Az oktató program lehetővé teszi az egyes filmrészletek címeinek, kísérőszövegeinek elhagyását és a filmvetítő felület tetszőleges kinagyítását is.

ÁLLATSZERVEZETTANI ISMERETEK OKTATÁSA ÉS TANULÁSA MAGYAR ÉS ANGOL NYELVŰ INTERAKTÍV PROGRAMOKKAL

A magas interaktivitásfokú program az állatszervezettani ismeretek demonstrálását, gyakoroltatását és ellenőrzését teszi lehetővé a következő típusállatok esetében: földigiliszta, tavi kagyló, éti csiga, cifrarák,  óriáscsótány, ponty, kecskebéka, vörösfülű ékszerteknős, házi tyúk, laboratóriumi patkány.

Elérhetőség

10.5.3. Sulinet Digitális Tudásbázis (SDT)

A hajdan szebb napokat látott Sulinet Digitális Tudásbázisról lassan csak múlt időben beszélhetünk. A honlap részei esetlegesen működnek és interaktív elemei többségükben működésképtelenek. A Flash alapú animációk közzé tételére semmilyen próbálkozás nem történt. Mivel nem ismertek az oldal működtetőjének további tervei, ezért röviden ismertetjük a honlap legfontosabb tudnivalóit.

A Sulinet Programiroda kezdeményezésére, 2004-re készült el a Sulinet Digitális Tudásbázis, egy terjedelmes tanulásmenedzsment-rendszer (LCMS), melyben digitális tananyagok találhatók tematikus elrendezésben az általános és középiskolák számára. Az egykori kerettantervhez igazodva történt a tartalmak összeállítása a hetediktől a tizenkettedik évfolyamok ismeretanyaga alapján. Korábban a NAT-ban szereplő műveltségterületek szerint bontották részekre, de később már tantárgyak szerint rendszerezték a tudásanyagot, amit a legkülönfélébb IKT alapú, multimédiás eszközökkel egészítettek ki. Ezek többsége ma már nem működik.

A Sulinet Digitális Tudásbázis nyitólapja

Az SDT létrehozása során a következő célok megvalósítására törekedett a Sulinet Programiroda:

–        A tartalmak széles körben elfogadottak legyenek.

–        A tartalmak fejlesztésében minél több pedagógus vegyen részt.

–        Az adatbázis ne legyen zárt, szabadon továbbfejleszthetőek legyenek az egyes tananyagelemek.

–        Az egyes elemek szabadon mozgathatóak legyenek, így a különböző tanulási, tanítási stratégiáknak megfeleljen.

–        Az oktatási szoftverekre és az internetes eszközökre vonatkozó európai minőségellenőrző rendszerek elvárásainak megfeleljenek.

–        Az tananyagelemek, tananyagegységek megfeleljenek az e-learning keretrendszerek nemzetközi szabványainak, így keretrendszerekbe illeszthetőek legyenek.

–        A tartalmak kialakítása során gondoskodjunk a megfelelő tudásbázis kialakításáról, tehát a keletkezéskor ki kell alakítani a felhasználók körét.

–        A rendszert állandóan felül kell vizsgálni, próbatanítások, felmérések és follow up segítségével.

Az SDT tartalma mindenki számára interneten keresztül volt elérhető, könnyen kereshető volt benne bármely szükséges ismeret, amely a mellékelt ábrák, animációk, filmrészletek és linkek révén még jobban megérthető, tehát önálló e-tanulásra is eredményesen használható volt. A tananyagelemek jó részét le lehetett tölteni, ezért saját digitális tananyagok, tananyagcsomagok elkészítéséhez is használhatók voltak.

Elérhetőség

10.5.4. Realika – digitális foglalkozásgyűjtemény és oktatásszervezési szoftver

A korábban igen népszerű tananyagbázis számára is, a Sulinethez hasonlóan az enyészet jutott osztályrészül. Ennek fő oka az, hogy tananyagelemei Flash programmal készült .swf kiterjesztésű fájlok, melyek mobiltelefonon és számítógépen a böngészőkben sem futtathatók már. A Sulinettel szemben viszont az oldal korábbi üzemeltetői közzé tették letölthető formában a tananyagbázist, amely telepítve (setup.exe), vagy telepítés nélkül a start.exe fájlokkal indíthatók el. Az utóbbi fájlok a tantárgyak mappáin belül a „data” mappákban találhatók. A tananyagelemek megjelenítésekor nincs lehetőség teljesképernyős nézetre és felbukkanó ablakok is zavarják a használatot.

A Nemzeti Fejlesztési Terv Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program 2004-3.1.1-es központi program keretében került adaptálásra egy Digitális foglalkozásgyűjtemény és oktatásszervezési szoftver, amely az intézmények oktatásszervezési feladatait támogatta és interaktív digitális természettudományi tananyagokat tartalmazott.

A Realika (http://realika.educatio.hu/) nyitólapja

A szoftver alkalmas volt az intézményenkénti felhasználók kezelésére (pedagógusi, tanulói, szülői szinten), tanóraszervezésre, figyelembe véve a csoportbontást, tanulói feladatok kiosztására, nyomon követésére, osztályozására, tanórán kívüli rendezvények szervezésére a rendszerben rögzített tanulók, tanulócsoportok számára. Lehetőséget biztosított természettudományi és más tananyagok alkalmazásának, a feladatmegoldások helyességének ellenőrzésére, a pedagógus és diákok közötti on-line kommunikációra.

Az e-tananyag a matematika és három természettudományos tantárgy iskolai, kötelező tananyagának egy részét dolgozta fel, elsődlegesen a 13–18 éves korosztály számára.

A leckék nagy mennyiségben tartalmaztak illusztrációkat, animációkat, filmeket, modelleket és feladatokat. A fejlesztők célja nemcsak a tanítás-tanulás folyamat segítése, hanem a tanári felkészülés megkönnyítése is volt, ezért a leckékhez tanári verzió is tartozott, amely lehetőséget adott a módszertani megjegyzések készítése mellett szakmai kiegészítésekre, óravázlat készítésére is. Az adaptált tananyagrendszer az alábbiak szerint épült fel: 59 biológialecke, 59 fizikalecke, 63 kémialecke, 70 matematikalecke.

A kompetenciaalapú oktatást támogató digitális tartalmakat az intézményi felhasználás minél szélesebb körű elterjesztése érdekében DVD-n is közreadták az oktatási intézmények számára.

A tananyagtartalmak egy része az SDT-ben is elérhető volt, hogy a pedagógusok, akik már gyakorlatot szereztek az SDT alkalmazásában, szabadon szerkeszthessenek foglalkozásokat, színesítsék óráikat az animációkkal, képekkel, filmekkel és interaktív feladatokkal.

Elérhetőség

Biológia tananyagok felsorolása a Realikában:

A szervezetek kémiai összetétele

A sejtet felépítő biogén elemek

A szénhidrátok: szerkezetük, tulajdonságaik, előfordulásuk és jelentőségük

A lipidek: felépítésük, tulajdonságaik, előfordulásuk és jelentőségük

A fehérjék

Biokémiai tesztek, kromatográfia, elektroforézis és a szövetek alkotóinak szétválasztása

Sejttani alapismeretek

A prokarióta és az eukarióta sejt fénymikroszkóppal megfigyelhető felépítése

A sejttan aktuális vizsgálati módszerei

A sejtalkotók

A sejtek specializációja

Anyagszállítás membránokban

A sejtosztódás, a mitózis (azaz számtartó osztódás)

A sejtosztódás, a meiózis (számfelező osztódás)      

Az élő szervezet alapegysége a sejt

A növényi és állati sejtek felépítése

Mikroszkópok és a sejtek mérete

A sejtek kémiai összetétele

A genetikai információtárolás központja a sejtmag

A sejtosztódás

Sejtspecializáció

Anyagtranszport membránokon keresztül

Sejtekben lejátszódó anyagcsere-folyamatok

Növényi szövetek

Állati szövetek

Az anyagcsere

Az enzimek mint biokatalizátorok

Az enzimek ipari felhasználása

Enzimek alkalmazási lehetőségei az egészségügyi laborvizsgálatokban

Az anyagcsere jellemzői

Az autotróf táplálkozás és a fotoszintézis

A fotoszintézis biokémiája

A fotoszintézist befolyásoló tényezők

A sejtlégzés

Az aerob légzés

Az emberi szervezet felépítése és működése

Táplálkozás

A tápanyagok

Az emberi tápcsatorna

Az emésztés

Felszívás

Légzés

A légzőrendszer

A sejtlégzés és az energiatermelés

Keringés

Vér

Vérerek

Vércsoportok és a Rhesus-faktor

A keringési rendszer

A fizikai megterhelés hatásai a keringési rendszer működésére

A szívinfarktus kockázati tényezői

Az idegrendszer

Az idegrendszer mint a környezet ingereinek felvevője

Az idegrendszer

A környéki idegrendszer

Az idegrendszer reflexválaszai

Az érzékszervek

A szem és a fül

A hormonok

Hormonok és belső elválasztású mirigyek

Az anyagcsere-folyamatok hormonális szabályozása

Nemi hormonok

Az idegi szabályozás

Az idegsejtek ingerlékenysége

Az ingerület átadása sejtről sejtre: a szinapszisok

Az emberi idegrendszer felépítése

A idegrendszer akarattól független működése

A vegetatív idegrendszer

A receptorok

A szem