Skip navigation

10.3. Digitális tananyagok, taneszközök

A tananyag az oktatás és a tanulás kiválasztott, elrendezett tudásanyaga, amely tankönyvekben és egyéb taneszközökben jelenik meg. A digitális tananyagok körébe sorolható minden olyan produktum, amit oktatási célból hoztak létre valamely IKT eszköz segítségével, különféle számítógépes programokkal. A digitális tananyag az oktatási hivatal definíciója szerint pedagógiai elvek alapján, az informatika lehetőségeit az oktatási célok mentén kihasználva felépített oktatási anyagot jelöl, amelynek célja egy adott kompetencia kialakítása, fejlesztése. A digitális tananyagok lehetnek CD-n, DVD-n vagy az interneten közreadott tartalmak, amelyek elemei között találhatók szövegek, állóképek, ábrák, mozgóképek, animációk, hangfelvételek és videofilmek. A tananyagokat a tananyagcsomag integrálja magába, amelyek kialakításánál törekedni kell az átlátható navigáció létrehozására, amely segítségével könnyen el tudunk jutni bármely kívánt tananyaghoz. Az ismeretek átadásán és az elsajátítás hatékonyságának ellenőrzésén kívül lényeges, hogy a digitális tananyag képességfejlesztő és motiváló hatású legyen. Az e-learningben való alkalmazásuk kapcsán fontos módszertani szempont, hogy a digitális tananyag biztosítsa az önálló tanulást, az egyéni ütemű haladást, illetve szerepeljenek benne az előzetes tudás felmérésére és a megszerzett ismeretek ellenőrzésére szolgáló mérési eszközök, például kérdőívek vagy tesztek. A digitális tananyagok a digitális taneszközökben jelennek meg.

Az alábbiakban a legfontosabb digitális taneszközök kerülnek felsorolásra:

  • alkotó eszköz (tool),: képek és szövegek alkotása, átalakítása;
  • kommunikációs eszköz (communication application), levelezés, prezentáció, videokonferencia;
  • demonstrációs eszköz, pl. illusztráció, szimuláció;
  • információs forrás (information resource), multimediális, interaktív publikáció, tananyag (tutorial vagy courseware): meghatározott szerkezet, komplex, feladatok és tesztelő funkció;
  • értékelő eszköz (assessment tool), interaktív feladatbank, tesztelő szoftver, oktatójáték (educational game),
  • az egyéni tanulás eszközei (computer-assisted instruction), szimulált helyzetben reflexek kialakítása (pl.: autó- és repülőgép-vezetés), integrált oktatási rendszerek (Integrated Learning Systems, ILS): számítógépes hálózatokat és komplex oktatási környezeteket összefogó rendszer, kiváltja a hagyományos oktatást (benne: csoportmunka, páros munka eszközei), oktatásszervezési eszköz (management tool): a diákok haladásának nyomon követése; az iskola pénzügyi, személyzeti, oktatási nyilvántartásainak vezetése; a szülők, oktatásirányítók tájékoztatása.

A digitális taneszközök hozzáférésük alapján is csoportosíthatók. Ennek alapján lehet tömegtároló-eszköz (pl. CD, DVD, pendrive), online/internet alapú eszköz (pl. SDT, Realika) és mobil eszköz (pl. PDA – personal digital assistant, SmartPhone, mobiltelefon).