Skip navigation

5.2. Versenyek – tehetséggondozás

A szakkörök közül a versenyfelkészítő szakkörök jelentősége megkülönböztetett, hiszen itt a munka nagyon célirányos, a verseny kívánalmainak megfelelően szerveződik. Elengedhetetlen tehát, hogy előbb áttekintsük a fontosabb országos versenyekkel kapcsolatos tudnivalókat.

5.2.1. Tanulmányi versenyek biológiából

7-8. osztályosoknak:

Herman Ottó Országos Biológia Verseny

A verseny kiírója, rendezője: Magyar Természettudományi Társulat

A 7. és 8. évfolyam tanulói együtt versenyeznek. Mindkét korosztály azonos ismeretanyagból készül fel.

A verseny ismeretanyaga:

- Herman Ottó élete és munkássága.

- A TermészetBúvár című folyóiratban megjelenő poszterek és a szerkesztőség által megjelölt cikkek tanulmányozása.

- Ökológiai alapismeretek, életközösségek jellemzői (a 7. osztályos tankönyvekben szereplő mélységben)

-   Hazánk legjellemzőbb életközösségei (erdők, vizek, rétek).

- Simon-Seregélyes: „Növényismeret”-ben, Varga Zoltán: „Állatismeret”-ben szereplő legjellemzőbb védett fajok felismerése.

- Hazánk nemzeti parkjainak alapvető ismerete.

A verseny fordulói:

I.Házi döntő: január – február folyamán

Az iskolákban a szaktanárok a 7. és 8. évfolyamos tanulóknak a megadott ismeretanyagból szervezik meg az első fordulót, központilag kiadott feladatlap megíratásával.

A megyékben a megyei versenyfelelősök szabják meg a továbbjutás feltételeit, a fővárosban pedig kerületenként 3-3 fő juthat be a következő fordulóba.

II. Megyei/fővárosi döntő: április

A Magyar Természettudományi Társulat által összeállított központi feladatlapot kapnak a versenyzők, amely 100 pontos és 90 perc áll rendelkezésre a megoldásához.

A szaktanárok kijavítják a dolgozatokat és a megyében a legmagasabb pontszámot elért, megyénként egy tanuló, a fővárosból a legmagasabb pontszámot elért hat tanuló jut be a Kárpát-medencei döntőbe, ahol a külhoni magyar nyelvű iskolák legjobb tanulói is részt vesznek.

III. Kárpát-medencei döntő: májusban (3 napos)

Helye: Fertő-Hanság Nemzeti Park

A döntő három fordulós (a megadott ismeretanyagból):

- írásbeli (a versenyfelhívásban az ismeretanyag alatti felsorolás),

- terepgyakorlat (növény, állat felismerése),

- szóbeli 5 perces előadás egy választott természetvédelmi területről, az ott végzett önálló vizsgálódás alapján, amelyhez projektor használata biztosított.

Középiskolások versenyei

9- 10. évfolyam:

Kitaibel Pál Középiskolai Biológiai és Környezetvédelmi Tanulmányi Verseny

A verseny már több mint négy évtizedes múltú, de bizonyos években szünetelni kényszerült, nem hirdették meg például a 2021/22. tanévben sem.

Gondozói: a Magyar Biológiai Társaság, a Széchenyi István Egyetem mosonmagyaróvári kara és a TermészetBúvár folyóirat szerkesztősége.

A versenyen a hazai gimnáziumok, szakközépiskolák kilencedik és tizedik évfolyamos (a 14. életév feletti évfolyam) tanulói, valamint a hazánkkal szomszédos országok magyar tannyelvű, azonos iskolatípusú és évfolyamú (életkorú) tanulói vehetnek részt. Utóbbiak bekapcsolódását, versenyfeltételeik biztosítását, országonként külön megállapodás rögzíti.

A verseny ismeretanyaga és felkészülési feladatai:

Az iskolai, a megyei (fővárosi, külföldi) selejtezők és a szóbeli döntő kérdéseit, a TermészetBúvár folyóiratnak a tanév során megjelenő biológiai, egészségügyi, környezet-, és természetvédelmi tárgyú közleményeiből kell összeállítani. Valamennyi forduló kérdései között szerepelhetnek a verseny névadójának – Kitaibel Pál – tevékenységére; a szóbeli döntőben pedig a természeti folyamatokra, értékekre, a természetvédelemre (kiemelten hazánk, illetve a részt vevők országaira vonatkozó védett területek és fajok) vonatkozó kérdések.

Az iskolai fordulóig a jelentkezőknek vázlatot kell bemutatniuk a szaktanáruknak, az alábbi két feladatkör egyikében tervezett vizsgálódásukról:

- Lakóhelyem, iskolám vagy annak közelében lévő terület természetvédelmi értékeinek bemutatása.

-  Lakóhelyem, iskolám vagy annak közelében lévő terület környezetvédelmi gondjai és azok megoldási lehetőségei.

A mosonmagyaróvári országos döntőbe jutó tanulók a kidolgozott megoldásokról, megfigyeléseikről - maximális 5 perces időtartamú - kiselőadásban számolnak be. Szemléltetésül természetes mintákat és digitális prezentációkat mutathatnak be.

Az előadás értékelési szempontjai: témaválasztás, tartalom, egyéni munka, teljesség, szerkesztő- és kifejezőkészség, szemléltetés.

A döntőben minden tanulónak meg kell oldania fajismereti diaképes feladatot (40 faj felismerésével), valamint egy tesztkérdésekből álló feladatlapot a versenyre kijelölt ismeretanyag meghatározott részéből.

Az iskolai selejtezőt a szaktanár (vagy megállapodás alapján, közös összeállítású), a megyei (fővárosi, külföldi) fordulót pedig, központilag készített és eljuttatott feladatsor alapján kell lebonyolítani.

A selejtezők eredményei alapján a megyei pedagógiai intézetek (a szomszédos országokban a versenyfelelősök) jelölik ki a döntőbe jutó tanulókat. Számuk a gimnáziumok 9-10. évfolyamán együtt megyénként 5, Budapestről 13, a határon túli területekről 27.

A verseny általános és aktuális információi a verseny hivatalos honlapján: http://kitaibelverseny.hu címen tekinthetők meg.

A verseny ütemezése:

Az iskolai selejtezőket januárban kell lebonyolítani. A következő fordulóba jutásról az iskola szaktanára vagy szaktanári munkaközössége dönt.

A második fordulót – amely a nemzetközi döntőbe jutás meghatározója – a zárthelyi írásbeli vizsgák szabályai szerint kell lebonyolítani márciusban. 

A mosonmagyaróvári nemzetközi döntőt áprilisban rendezik.

11-12. évfolyam:

Biológia OKTV

A verseny két kategóriában, és három fordulóban zajlik.

I. kategória: a biológiát 9. osztálytól összesen max. heti 8 órában tanulók.

II. kategória: a többi tanuló (pl. a biológia tagozatos, továbbá az egyedi tantervű biofizikai, biokémiai és komplex természettudományos osztályok tanulói).

A verseny anyaga:

A felkészüléshez javasolják az országos használatra jelenleg engedélyezett középiskolai tankönyveket és feladatgyűjteményeket.

Első forduló

Írásbeli: időtartam 240 perc, elérhető pontszám 150 pont.

Feladatlap mindkét kategóriában: 50-50 feleletválasztásos feladat megoldása a következő témakörökből: algák, gombák, növénytan,

eukarióta egysejtűek, szivacsok, állattan és etológia, embertan, vírusok, baktériumok, biokémia és sejttan, szövettan,

ökológia

A felsorolt öt téma közül bármely hármat kell kiválasztani a versenyzőnek, a másik kettőt nem kell megoldania. A feladatok megoldásához semmilyen segédeszköz nem használható.

Második forduló

- Írásbeli (időtartam 300 perc, elérhető pontszám 85 pont).

- Feladatlap mindkét kategóriában: problémafeladatok (zárt és nyílt végű, elméleti, kísérletelemző és számolásos típus) és szakszövegek értelmezése a teljes középiskolai tananyagból. A feladatok megoldásához csak zsebszámológép használható, más segédeszköz nem.

Harmadik forduló

- Gyakorlat (időtartam 150 perc, elérhető pontszám 70 pont).

- Laboratóriumi feladatok megoldása mindkét kategóriában, a teljes tananyagból, valamint a Növényismeret és az Állatismeret című könyvek (vagy ezzel egyenértékű információt tartalmazó egyéb kiadvány) teljes anyaga (a latin nevek, a határozókulcs szövege és a táblázatok adatai nélkül).

A feladatok megoldásához nem programozható zsebszámológép, másodpercmutatós óra, színes ceruza és vonalzó használható.

A verseny szervezése:

Az első forduló időpontja mindkét kategóriában: november. A fordulót az iskolák bonyolítják le. A dolgozatokat a szaktanárok (szaktanári munkaközösségek) értékelik központi javítási útmutató alapján. A válaszlapok közül csak azokat kell az Oktatási Hivatalhoz (OH) felterjeszteni, amelyek elérték a versenybizottság által meghatározott pontszámot.

A beküldött válaszlapokat a versenybizottság felülvizsgálja, és meghatározza a továbbjutás ponthatárát. A második fordulóba az első forduló pontszáma alapján az I. kategóriából kb. 200, a II. kategóriából kb. 300 versenyző kerül.

A második forduló időpontja mindkét kategóriában: február. A fordulót az OH szervezi az általa kijelölt helyszíneken. A dolgozatokat a versenybizottság értékeli központi javítási útmutató alapján, és meghatározza a továbbjutás ponthatárát. A döntőbe a második forduló pontszáma alapján kategóriánként a legfeljebb 30 legeredményesebb versenyző kerül.

A harmadik forduló (döntő) időpontja mindkét kategóriában: április. A döntőt az OH szervezi az általa kijelölt helyszínen, a pontos dátumról és időpontról postai levél útján értesíti az érintett iskolákat. A verseny végeredményét a második fordulóban és a döntőben elért eredmények összesítésével kialakult sorrend adja.

Egyéb versenyek:

Balogh János országos környezet-és egészségvédelmi csapatverseny

A verseny meghirdetője: Kőbányai Bem József Általános Iskola, Budapest

A verseny célja: A tizenéves korosztály (6-7-8. évfolyam) legyen tisztában a különböző környezeti problémák környezet - és egészségügyi hatásaival és ismerje meg a lehetséges megelőzési módokat.

A verseny témakörei

A talaj, a víz, és a levegőszennyeződés, a hulladékok és a zaj

A globális környezeti problémák

A környezetszennyezés okozta egészségügyi problémák

A környezeti ártalmak megelőzésének illetve csökkentésének módjai

A felkészüléshez ajánlott irodalom

- Balogh János életrajza

- természetismeret 6., biológia, kémia 7.-8. osztály tananyaga

- weboldalak: www.javallat.hu, yelon.hu,  www.eletestudomany.hu,      www.tudatosvasarlo.hu

A verseny rendszere:

A versenyre iskolánként egy 3 fős csapat (a csapattagok legalább egyike 7. osztályos legyen, hogy a kémiában tanultakat is hasznosítani tudják.)

A regionális vagy a megyei (fővárosi) fordulók időpontja: március, a járványidőszakban online feladatmegoldáson alapul.

Az országos döntőre a versenyző csapatok közül a legjobb teljesítményt nyújtott 10 - 15 csapatot hívják meg.

A döntő időpontja: június (péntek délután és szombat egész nap), helyszíne: Bem József Általános Iskola 1101 Bp. Hungária krt. 5–7.

A döntőbe jutott csapatok előzetes feladatai:

Egy környezet- egészségvédelmi képzőművészeti alkotás készítése

Felkészülés egy lakóhelyi környezet-egészségügyi probléma illetve megoldásának csapatmunkában történő bemutatására. Előadási idő 6 perc

A döntő írásbeli, szóbeli és gyakorlati feladatokból áll. 

Díjak: A döntőbe jutott csapatok oklevelet és felkészítőikkel együtt ajándékot kapnak.

Dr. Árokszállásy Zoltán biológia-környezetvédelmi verseny

A verseny meghirdetője: Földes Ferenc Gimnázium, Miskolc

A verseny célja: hagyományteremtés és tisztelgés Dr. Árokszállásy Zoltán emléke előtt. A tudomány, a tudományos kutatás, mint társadalmi tevékenység bemutatása, a környezettudatos, a természet kincseit védő, óvó magatartás a Föld iránt érzett felelősség kialakítása.

A verseny kategóriái:

I. kategória: 7-8. évfolyam (13-14 éves korcsoport)

II. kategória: 9-10. évfolyam (15-16 éves korcsoport)

III. kategória: 11. és 12. évfolyam (17-18 éves korcsoport)

A verseny témakörei:

Minden kategóriának az I. fordulóban: Fertő-Hanság Nemzeti Park, Körös-Maros Nemzeti Park

Minden kategóriának a II. fordulóban: Fertő-Hanság Nemzeti Park, Körös-Maros Nemzeti Park, Magyarország legismertebb gombái, a Föld globális környezeti problémái.

I. kategória (7-8. osztály, 13-14 éves korcsoport)

1. forduló: Az élőlények változatossága. Rendszer az élővilág sokféleségében. Részekből egész. Szépség, erő, egészség. A szervezet anyag- és energiaforgalma.

2. forduló: Az élőlények változatossága. Rendszer az élővilág sokféleségében. Részekből egész. Szépség, erő, egészség. A szervezet anyag- és energiaforgalma. A belső környezet állandóságának biztosítása.

II. kategória (9-10. osztály, 15-16 éves korcsoport)

1. forduló: Nem sejtes rendszerek. Prokarióták. Az alacsonyabb rendű eukarióták. A növények és a gombák. Az állatok. Az állatok viselkedése. Ökológia. A sejt típusai, felépítése.

2. forduló: Élet a mikroszkóp alatt. Nem sejtes rendszerek. Prokarióták. Az alacsonyabb rendű eukarióták. A növények és a gombák. Az állatok. Az állatok viselkedése. Ökológia. A sejt típusai, felépítése és működése. Növényi és állati szövetek. Genetika. Az ember szervezete (kültakaró, mozgás, táplálkozás, légzés, anyagszállítás, kiválasztás).

III. kategória (11-12. osztály, 17-18 éves korcsoport)

1forduló: Nem sejtes rendszerek. Prokarióták. Az alacsonyabb rendű eukarióták. A növények és a gombák. Az állatok. Az állatok viselkedése. Ökológia. A sejt felépítése és működése. Növényi és állati szövetek.

2. forduló: Nem sejtes rendszerek. Prokarióták. Az alacsonyabb rendű eukarióták. A növények és a gombák. Az állatok. Az állatok viselkedése. Ökológia. A sejt felépítése és működése. Növényi és állati szövetek. Genetika. Az ember szervezete. Ajánlott irodalom:

A forgalomban lévő tankönyvek

Dr. Simon - Dr. Seregélyes: Növényismeret

Dr. Varga Zoltán: Állatismeret

A verseny honlapja: www.ffg.hu/arokszallasy

Fordulók:

  1. forduló: írásbeli (iskolai) forduló: december. Az 1. forduló eredményei alapján a döntőbe a kategóriák legjobb 30-30. helyezettje kerül.
  2. forduló: írásbeli és szóbeli döntő: február, Földes Ferenc Gimnázium Miskolc.

Díjazás: A verseny döntőjén szereplő diákok valamennyien emléklapot, a legjobbak oklevelet és tárgyjutalmat kapnak.

 

Fodor József Országos Biológiaverseny

A verseny meghirdetője a Somogyi Műszaki, Természettudományi és Közgazdasági Szakemberek Egyesülete (SOMTESZ), Kaposvár.

A verseny felépítése, kategóriái:

A verseny kétfordulós, február-március folyamán, a járványidőszakban online írásbeli formában. A 9-12. évfolyamok tanulói 4 külön korcsoportban versenyeznek, az adott évfolyam tantárgyi tematikának megfelelő feladatlap kitöltésével. Mivel a verseny célja elősegíteni a biológia iránt érdeklődő tanulók érettségire, egyetemi felvételire való felkészülését, a feladatlapok kérdései az érettségi tananyagára és feladattípusaira épülnek. Az első fordulóból azok a tanulók juthatnak tovább, akik a feladatlapot minimum 50%-ra teljesítették. A második fordulóban elért eredmények döntenek a kategóriákon belüli végső sorrendről.

A verseny nevezési díjas, kategóriánként az első három helyezett tárgyjutalomban részesül.

Bugát Pál kárpát-medencei középiskolai természetismereti műveltségi vetélkedő

A verseny meghirdetői: TIT Stúdió Egyesület (Budapest), a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium és a Richter Vegyészeti Gyár.

A verseny témája komplex természettudományos ismeretekre vonatkozik (biológia, fizika, kémia, földrajz).

A versenyen a középiskolák (gimnázium, szakközépiskola és szakiskola) 9-10. évfolyamos tanulóiból álló 3-3 fős csapatok vehetnek részt (iskolánként maximum 5 csapat). 

A verseny témája évente más globális környezeti kérdés.

Ajánlott irodalom:

A középiskolai biológia, fizika, földrajz, kémia tankönyvek.

A Természet Világa, a Fizikai Szemle, az Élet és Tudomány, a National Geographic, a GEO folyóiratok témával kapcsolatos ismeretterjesztő cikkei. A napi sajtóban megjelenő – témához kapcsolódó – cikkek, hivatkozott források, internetes helyek. Az adott évi témához kijelölt könyvek és internetes hivatkozások.

A nevezés a TIT Stúdió Egyesület jelentkezési lapján www.tit.hu történik.

Határideje: január, nevezési díj: nincs.

Fordulói:

  1. forduló, eldöntő: helyi, iskolai forduló, a szervezők által kiküldött feladatlap megíratásával.
  2. forduló, országos döntő: 3 napos, június végén, Gyöngyösön. A döntőbe a 15-20 legjobb csapat jut, ahol írásbeli, interaktív feladatokat, laboratóriumi gyakorlatot, terepgyakorlatot oldanak meg.

Díjazás: az első három helyezett csapat tagjai személyenként értékes tárgyjutalomban részesülnek, a döntőben részt vett csapatok és a középiskolák oklevelet kapnak.

 

BISEL országos természetvédelmi csapatverseny

A verseny meghirdetője az Agrárminisztérium, közreműködői – többek között – a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság és a Kisalföldi ASZC Roth Gyula Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium.

            A versenyen az általános és középiskolák 7-12. évfolyamos tanulói vehetnek részt, 4-6 fős csapatokban, két korcsoportban (7-9. és 10-12. évfolyam).

A verseny célja: a kisvízfolyások vizsgálata, állapotának BISEL módszerrel történő minősítése, élőviláguk megismerése, a vízfolyásokat veszélyeztető tényezők megfigyelése, az élményszerű feladatokon keresztül a vízfolyások és környezetük védelme iránti elköteleződés, az ökológiai összefüggések felismerése és nem utolsósorban a csapatmunka, közösségépítés ösztönzése.  

A verseny felépítése:

A versenyben való részvétel feltétele egy szabályos BISEL terepi vizsgálat elvégzése kibővített élőhelyvizsgálattal és a részletes jegyzőkönyv kitöltése a BISEL honlapon. Elvárás, hogy a csapatok a makrogerincteleneken túl az adott vízfolyás és közvetlen környezetének növény- és állatvilágát is vizsgálják meg, elemezzék az egyes fajok vízhez való kapcsolódását, különösen a vízfolyás időszakos kiszáradása, vagy áradása következményeit.   

  1. forduló – elméleti feladatsor:

Online feladatlap a 7-9., illetve 10-12. évfolyamosoknak. A feladatlap kitöltésével lehet benevezni a versenyre; a feladatlap júniustól érhető el a http://bisel.hu/verseny felületen, melyet az adott év decemberéig kell beküldeni.

  1. forduló – tervezési feladat:

Akcióterv kidolgozása  ̶ szakemberek (vízügyi, nemzeti parki, önkormányzati, stb. szakértők) bevonásával  ̶  a helyi kisvízfolyások kiszáradásának, vízjárási szélsőségeinek megelőzésére, mérséklésére. Fontos megvizsgálni az ok-okozati összefüggéseket a hatékonyabb megelőzés, védekezés érdekében. Beküldési határidő: január.

  1. forduló – kreatív feladat:

Évente más-más kreatív produktum (pl. videó, poszter, képregény stb.) készítése a kisvízfolyások élővilágára, vízjárására vonatkozó megadott témákban. Hagyományos szabadkézi technikák mellett a digitális eszközök, programok használata is megengedett. Beküldési határidő: február.

Plusz tevékenységek

A BISEL programhoz kapcsolódó plusz tevékenységekkel (pl. tanóra a patakról, kreatív foglalkozások, pataknap szervezése, hírek, közlemények megjelentetése stb.), illetve döntéshozók és szakértők (önkormányzat, vízügyi igazgatóság, kutatók) bevonásával pluszpontokat lehet szerezni. A plusz tevékenységeket dokumentálni szükséges (fotó, jelenléti ív, beszámoló stb.); a dokumentációt a 3. forduló beadási határidejéig lehet feltölteni.Plusz tevékenységekkel szerezhető pontok (max. 20 pont):

Döntő:

A három forduló összesített eredménye alapján a két korcsoportban a legmagasabb pontszámot elérő 10-10 csapat jut a döntőbe. A döntőre a csapatoknak maximum 8 percben kell bemutatniuk - az aktuális versenykiírás szerint - a kreatív munkájukat vagy a helyi vízfolyásra kidolgozott akciótervüket.

Díjazás:

Korcsoportonként az első három helyezett munkáját értékes nyereményekkel díjazzák, és lehetőség van különdíjak odaítélésére is.

5.2.2. A versenyfelkészítés

A tanulmányi versenyekkel kapcsolatban gyakori tévhit a tanulók részéről, hogy azokon a tanórákon tanult törzsanyag minél jobb tudásáról kell számot adni. Ezért aztán a jeles tanulók egy része szívesen jelentkezik a versenyekre önként is. A tanár felelőssége ilyenkor, hogy fölmérje, az adott tanuló valóban alkalmas-e egy országos versenyen történő megméretésre. Súlyos kudarcélmény, akár a tantárgytól való elfordulás is lehet a következménye egy előkészítetlen versenyindulásnak. 

Az országos versenyek tematikáját figyelve, látható, hogy – talán az OKTV első két fordulóját és a Fodor József Biológiaversenyt kivéve – speciális részismeretekre, valamilyen szűkebb témában történő elmélyedésre, vagy éppen interdiszciplináris megközelítésmódokra van szükség. Belátható, hogy célirányos felkészítés nélkül tanulóink már az első fordulón sem sok eséllyel jutnak tovább. A vele járó különmunkát mind a diáknak, mind a felkészítő tanárnak vállalnia kell.

A Herman Ottó és a Kitaibel versenyek nagyon hasonlóak: ezeknél a kijelölt cikkek feldolgozása és a megadott fajlista alapján a fajismeret bővítése a feladat. A cikkeket nekünk is alaposan át kell olvasnunk majd a korábbi évek feladatait áttekintve, azok mintájára tesztfeladatokat érdemes összeállítanunk, amelyek a cikkek tartalmára vonatkoznak. A fajismeret bővítéséhez filmeket, ppt diákat, internetes keresések eredményeit, számítógépes oktatóprogramokat vehetünk igénybe, illetve mi magunk is készíthetünk ilyeneket.

Az OKTV-re történő felkészítés jellege eltér a három fordulóban. Az elsőhöz a legcélszerűbb a korábbi évek feladatsorait letölteni, megoldani és a megoldásokat közösen megbeszélni. A másodikhoz már gyakorlati könyveket, kísérletgyűjteményeket is használnunk kell, mert ebben a fordulóban gyakran szerepelnek olyan problémafeladatok, amelyek gyakorlati vizsgálatokon alapulnak. A harmadik fordulóra történő felkészítés során pedig gyakorolnunk kell a vizsgálatok tényleges elvégzését, a növényhatározást és a mikroszkopizálást is. A döntőben vetített képek is szerepelnek, amelyeken szöveteket, társulásokat kell felismerni meglehetősen gyorsan. Az ebben való jártasság kialakításához a legjobb segítséget a különféle interaktív oktatóprogramok használata jelentheti (ld. 9. fejezet).

Ha a tanulók szívesen versenyeznének, de külön felkészítésükre nem találunk módot, ne az országos versenyeken indítsuk őket. Szervezhetünk házi versenyeket vagy iskolák közötti bajnokságokat is, ezeken már biztos sikerélményben részesülhetnek a legjobbak.

Speciális kérdés, mit tegyünk a tehetséges, de láthatólag nem szívesen versenyző tanulókkal. Semmiképpen ne erőltessük, illetve ne kötelezzük a részvételre ezeket a gyerekeket! Legfeljebb indirekt eszközök (pl. jutalmazás) jöhetnek szóba.