Skip navigation

10.4. Oktatási platformok

10.4.1. Tudásellenőrző eszközök

A Kahoot egy játékalapú tanulási platform, amelyet oktatási technológiaként használnak iskolákban és más intézményekben. Tanulási játékai, a "kahoot-ok" a felhasználók által generált feleletválasztós kvízek, amelyek webböngészőn vagy a Kahoot alkalmazáson keresztül érhetők el.

A Kahoot szerkesztőfelülete

A Kahoot egy játékalapú tanulási platform, melynek szavazórendszer típusú oldalán diákjaink tudását tudjuk tesztelni. A https://kahoot.com oldalon elérhető programmal feladatsorokat állíthatunk össze, melyeket online módon lehet megoldani. Az ingyenes verzióban Kvíz és Igaz-Hamis tesztkérdéseket tudunk készíteni. A feladattípusok nem keverhetők egymással egy feladatsoron belül.

A Kahoot használatához minimum 2 db, internetes hozzáféréssel rendelkező informatikai eszköz szükséges. Az egyiken kerülnek kivetítésre a feladatok (tanári gép), a másik eszközön csak négy különböző színű téglalap látható. Ezek közül azt a téglalapot kell kiválasztani, amely szín a tanári kivetítőn a helyes választ tartalmazza. Az alkalmazás nagy előnye, hogy a feladatsor megoldható okos telefonról, tabletről és laptopról is, így lehetőséget ad egyéni és csoportmunkára is.

A kérdésekhez videót és képeket is kapcsolhatunk, és minden kérdésre pontokat és időkorlátot is megadhatunk. A diákok egy kód segítségével jelentkezhetnek be a kahoot.it oldalról, és kezdhetik a versenyt. Minden kérdés megválaszolásakor pontokat kapnak a helyes válaszuk és gyorsaságuk alapján. A válaszok és pontok a tanár oldalán megjelennek, a statisztika később elmenthető. A tanár játékvezetőként képes letiltani a játékosokat (például helytelen név vagy magatartási problémák miatt). A játékosok később képesek újra belépni a játékvezető engedélyével.

Alkalmazása segíthet az előzetes tudás felmérésében, az ismeretek rögzítésében, a tanulásban. A játékosok versengése miatt nagyon motiváló hatású.

Elérhetőség:

https://kahoot.com/

https://kahoot.it/

Ismertető-1, Ismertető-2

Példa

A LearningApps.org egy webes felület, ahol sablonok segítségével interaktív oktatási segédanyagok hozhatók létre. Az oldalon számos sablon található, (pl. párkereső, idővonal, hiányos szöveg, csoportosítós kirakó) melyekkel modulokat, ún. tankockákat lehet létrehozni.

Elérhetőség: https://learningapps.org/

Példák

Az Okosdoboz a LearningApps.org-hoz hasonlóan játékalapú képesség- és készségfejlesztő digitális taneszköz. Az oldalon kész feladatokat találhatunk számos témakörben. Nem kötött regisztrációhoz a használata, de regisztrációval több feladat és funkció válik elérhetővé. A feladatok mellett játékok és animált videók is elérhetők az oldalról.

Nyitólap

Elérhetőség: http://www.okosdoboz.hu/

Ismertető

A Quizizz a Kahoot-hoz és a Socrative-hoz hasonló játékosságon alapuló feleletválasztós tesztkészítő program. Webböngésző segítségével használhatjuk különböző eszközökön (okostelefon, számítógép, tablet). A kvíz elején különböző paramétereket állíthatunk be és nyilvánossá tehetjük a kérdéssort.

Elérhetőség: https://quizizz.com/

Ismertető

Példa: sejtosztódás

Hasonló oldal: https://www.quizalize.com/

A Quizlet egy tanulást segítő, tudásellenőrző alkalmazás, aminek segítségével szókártyákat tudunk készíteni, amiket képekkel, hangfájllal tudunk kiegészíteni. A szókártyák egyik oldala lehet egy fogalom, másik oldala pedig a hozzá tartozó definíció, de a hosszú, több szavas válaszok beírása nehézkes, mert a program csak a pontosan megegyező karaktersorozatot fogadja el. Az oldal előnye, hogy a szókártyákat addig gyakoroltatja – kihagyva a már sikeresen megtanultakat, amíg a problémásabbak is rögzülnek. Többféle feladatsort generál a beírt szókártyákból. Egyik lehetőség a tesztgenerálás, mely ki is nyomtatható és akár papíron is megoldható. Az ingyenes regisztráció után a Create gombra kattintva tudunk új szószedetet készíteni, majd az oldal tetején található "akciógombokból" választva bejárhatunk egy egyéni tanulási utat vagy gyakorolhatunk csoportban a Live funkciót választva.

A Quizlet live egy közösségi alkalmazás, ami csoportmunkában lehet használni. Miután a tanár belépett a feladatsorába a diákok a https://quizlet.com/live oldalon csatlakoznak, ahol megadják a tanár által közzétett belépési kódot. Ha legalább négyen beléptek kezdődhet a feladatmegoldás. A diákok saját eszközeiken látják a kérdéseket és egy válaszlehetőségt. A helyes válasz csak egy diáknál jelenik meg, így nevel kooperációra a játék.

Elérhetőség: https://quizlet.com/

Ismertető-1, Ismertető-2

Példa

A Redmenta egy magyar fejlesztésű nonprofit oldal, minek segítségével könnyedén digitális feladatlapokat tudunk készíteni, amiket ki is értékel nekünk az alkalmazás, (persze szükség esetén ezt felül tudjuk bírálni). A feladatlapokat később is felhasználhatjuk és saját feladatlapjainkba mások nyilvános feladatait is beilleszthetjük. A feladatokhoz képeket, videókat csatolhatunk. A rendszer több feladattípust is ismer. Megadhatjuk, hogy a diákok mikor kezdhetik el a feladatlapok megoldását, és meddig dolgozhatnak rajtuk, így akár dolgozatírásra is használhatjuk ezeket. A Redmenta mobileszközökkel is jól használható.

Elérhetőség: https://redmenta.com/

Ismertető

Feladatlap katalógus

A Socrative egy fejlesztő értékelő eszköz, amely segít a tanároknak és a tanulóknak, hogy valós időben értékeljék a megértést és az előrehaladást az órán kvízek, kérdések és reflexiós kérdések segítségével.

A szavazórendszer típusú tudásellenőrző alkalmazással diákjaink tudását egyénileg, vagy akár csapatban dolgozva mérhetjük fel. Háromféle típusú tevékenység közül tudunk választani: Quiz (egyszeres választás, igaz-hamis, rövid szöveges válasz), Space race (Űrverseny), Exit Ticket (Kilépőkártya). A kérdésekhez képeket és magyarázatot is rendelhetünk.

A Socrative alkalmazás használatával egyénileg is követhetjük a tanulók önálló munkáját úgy, hogy közben visszajelezhetünk nekik. A Socrative-ot otthoni feladatként, önellenőrzésre is használhatjuk, de bizonyos funkciói (verseny, élő kérdés) jól alkalmazhatóak órai visszakérdezésre, gyakorlásra is. A játékhoz internetre, illetve telefonra, tabletre vagy számítógépre van szükség.

Elérhetőség: https://www.socrative.com/

Ismertető

Példa

Genially – szabadulószoba. Egy képzeletbeli bezárt szobában vagyunk. Ha megoldjuk a feladatokat, akkor kiszabadulunk. A feladatokkal sorban kell haladni és minden sikeresen megoldott feladat végén kapunk egy kódot, amivel tovább lehet lépni a következő feladatra. Az utolsó feladat kódja nyitja a szobát. A másik lehetőség, hogy a feladatok végén kapott számokat a játék végén be kell írni és ez lesz a kód, ami kinyitja a szobát.

Elérhetőség: https://genial.ly/

Ismertető-1, Ismertető-2

Példák: sejtosztódás, biokémia

10.4.2. Kooperatív munka

Az AnswerGarden egyszerűen használható megosztható felület, amivel ötletbörzét indíthatunk, vagy kulcsszavakat gyűjthetünk. A beírható szöveg hossza beállítható. Az oldal használatához nem szükséges regisztrálnunk. Az elkészült munka jelszóval védhető, formázható, kiexportálható és megosztható. Az oldal elérhetőségének időtartamát is megadhatjuk.

Elérhetőség: https://answergarden.ch/

Ismertető

A Dotstorming a Padlethez hasonló eszköz ötletelgetésre. A regisztrációt követően létrehozott digitális táblánkhoz a diákok hozzáadhatják ötleteiket, szövegeiket vagy képeiket. Ezekről szavazást lehet indítani.

Elérhetőség: https://dotstorming.com/

Ismertető

Hasonló oldal: https://www.stormboard.com/

A Padlet egy virtuális faliújság, amelyre posztokat helyezhetünk. Az ingyenes verzióban viszonylag kevés Padletet készíthetünk. Az elkészült munkák lementhetők kép vagy PDF formátumban, illetve kinyomtathatók. A Padlet linkjét meg lehet osztani a diákokkal, akik így el tudják helyezni a posztjaikat. Számtalan felhasználása lehet (pl. ötletbörze, kérdésbank, diákportfólió, kilépőkártya, gondolattérkép stb.), amikről az alábbi elérhetőségeken lehet olvasni.

Elérhetőség: https://padlet.com/

Ismertető-1, Ismertető-2

10.4.3. Frontális munka

A Mentimeter egy ingyenesen használható prezentációs eszköznek. Segítségével a hallgatóság online valós időben reagálhat az előadó által közvetített tartalmakra, válaszolhat az általa feltett különböző formájú kérdésekre, értékelhet, visszacsatolást adhat. Használata biztosítja az anonimitást. Sablonok segítségével létrehozhatunk vele hagyományos diákat és 9 féle kérdéstípust. Ez utóbbiak közé tartozik az elterjedten használt szófelhő, aminél egy témáról írják be a felhasználok azokat a szavakat, amik azonnal az eszükbe jutnak. A megjelenő szavak mérete és a beírások száma egymással arányos. Külön kategóriát alkot a kvíz (Quiz), melynek során a résztvevők egymással versenyeznek, hogy ki válaszol helyesen a lehető leggyorsabban. Előfizetéssel nem rendelkezők egy prezentációban csak 2 kérdést tehetnek fel, illetve 5 kérdésből álló kvízt állíthatnak össze.

Elérhetőség: https://www.menti.com/

Ismertető

A Mindmaps segítségével gondolattérképet hozhatunk létre. Az elme-, vagy gondolattérkép a gondolatok kivetülésére szolgáló, a radiáns gondolkodáson alapuló módszer. A radiáns gondolkodás lényege, hogy a gondolatok nem listaszerűen születnek meg a fejünkben, hanem csokorszerűen. Megalkotásakor egy központi gondolatra fűzzük fel a gondolattérképedet. Minden gondolattérkép egy ilyen központi elemből és az abból kiágazó gondolatokból áll. Minden elágazásnál találunk egy csomópontot, amelyből további ágak sarjadhatnak. A gondolattérképen összeköthetjük az összetartozó elemeket. A szoftveres megoldások gyorsaságuk mellett lehetővé teszik a számítógép által támogatott objektumok csatolását a térképhez.

Elérhetőség: https://www.mindmaps.app

Ismertető

A Miro platform közös táblahasználatot tesz lehetővé. A tanár és a diákok közösen dolgozhatnak egy virtuális táblán, különböző sablonok használatával.

Elérhetőség: https://miro.com/app/dashboard/

A Postit eszköz segítségével képet tölthetünk fel, amit címkékkel láthatunk el. A címkék címet, leírást és webcímet is tartalmazhatnak. Az elkészült ábra elmenthető és megosztható. Az oldal használata nem regisztrációköteles.

Elérhetőség: https://www.classtools.net/hotspot/

Ismertető

Hasonló oldal: https://www.classtools.net/FB/home-page

A Sketchlot egy webes tábla iskolák számára. Készíthetünk vele rajzot, vázlatot és megoszthatjuk ezt a tanulókkal, akik szintén dolgozhatnak a táblán.

Használatához nincs szükség külön programra. Számítógépen, okostelefonon és táblagépen működik.

Elérhetőség: https://edshelf.com/tool/sketchlot/

Ismertető