Skip navigation

Üvegfelületek hatásai

Tevékenység

Olvasd el az előző  dokumentumot, majd  válaszold meg  a következő kérdéseket!

Miről kapták a tegzesek tudományos és magyar nevüket?

Melyik hónap(ok)ban van a rajzásuk?

Miért repülnek a tegzesek az épülethez?

Mit jelent a pozitív polarotaxis?

Mit jelent az ökológiai csapda kifejezés?

 

Reflexió

Mit gondolsz, az előző 2 weboldalon szereplő információk alapján, hasznosak vagy károsak az üvegfelületek a környezetre? Fejtsd ki a véleményed indoklással együtt!

Tevékenység

Tegzes megfigyelési terepgyakorlat

 

A terepgyakorlat előtt olvasd el a következő instrukciókat!

- Jelöljetek ki 5 napot, amely során a terepgyakorlat elvégezhető!

-Alakítsatok ki 6 fős csapatokat, figyelembe véve, hogy 1-1 csapat a választott napon 4 órás megfigyelésen vesz részt.

-A megfigyelések körülbelül délután 3 órától, este 7 óráig tartanak!

-A csapat minden tagja jelezze kérelmét 1 távcsőre és 1 munkalapra legkésőbb a gyakorlat elötti napon!

 

Feladat a terepgyakorlatra: Töltsétek ki a mellékelt munkalapot!

 

 

Munkalap a

tegzes megfigyelési gyakorlathoz

A megfigyelés előtt készítse elő minden tanuló a távcsövét és a megfigyelés során jelen munkalapot használja, az adok rögzítése érdekében! Minden tanuló válasszon ki 8 fehér és 8 fekete üvegtáblát! Ügyeljetek arra, hogy minden üvegtáblát, csak 1 tanuló figyeljen meg, tehát beszéljétek meg, hogy ki mely ablakokat fogja szemmel tartani! Ha ezt sikeresen teljesítettétek, akkor távcsővel figyeljétek a saját ablakaitokat és számoljátok meg, hogy hány tegzes található 1-1 ablakon! A méréseket fél óránként végezzétek el és a tegzesek számát a következő táblázatban rögzítsétek a megfelelő cellában!



Ablak száma


Mérés kezdete óta eltelt idő (perc)

1

2

3

4

5

6

7

8

Fekete ablakok

0









30









60









90









120









150









180









210









240









Fehér ablakok

0









30









60









90









120









150









180









210









240









 

 

1.     Mi jellemzi a rovarok viselkedését?

 

 

 

2.     Hány egyedből áll nagyságrendileg 1-1 raj?

 


 

3.     Mit tapasztaltál a polárszűrővel való megfigyelés során?

 


 

4.     Nevezz meg 4 olyan viselkedéselemet, melyet megfigyeltél a tegzesek esetében!

 


 

5.     Milyen állatokat figyeltél meg, melyek a tegzesekre vadásztak?

 


Tevékenység

Madár megfigyelési terepgyakorlat

 

A terepgyakorlat előtt olvasd el a következő instrukciókat!

- Jelöljetek ki 5 napot, amely során a terepgyakorlat elvégezhető!

-Alakítsatok ki 6 fős csapatokat, figyelembe véve, hogy 1-1 csapat a választott napon 5 órás megfigyelésen vesz részt.

-A megfigyelések körülbelül délután 3 órától, este 8 óráig tartanak!

-A csapat minden tagja jelezze kérelmét 1 távcsőre, 1 madárhatározóra és 1 munkalapra legkésőbb a gyakorlat előtti napon!

 

Feladat a terepgyakorlatra: Töltsétek ki a mellékelt munkalapot!

 

 

Munkalap a

madár megfigyelési gyakorlathoz

A megfigyelés előtt készítse elő minden tanuló a távcsövét, a madárhatározót és a megfigyelés során jelen munkalapot használja, az adok rögzítése érdekében! A csapattagok nem külön-külön dolgoznak, hanem „több szem, többet lát” alapon segítik egymás megfigyelését! Ezt tehetik úgy, hogy 1-1 diák az épület adott részét nézi a vizsgálat során, de végrehajtható úgy is, hogy mindenki figyeli az épület különböző részeit, és aki madarat lát, jelzi a többieknek is. Látott madár esetén, a madárhatározó segítségével beazonosítjuk a fajt, majd feljegyezzük a megfigyelési időpontot és abban az időpillanatban a környezeti tényezőket. Például kicsit szeles az idő, de süt a nap. Ezután megfigyeljük az egyed viselkedését, melyeket helytakarékossági okokból számokkal láttam el. Ezeket az adatokat a táblázat felett láthatjuk, melyek segítségével értelemszerűen kitöltjük a táblázatot! Ha egy fajból több egyedet is megfigyelünk, akkor azt külön feltüntetjük a táblázat új sorában!

1. Röptében / 1 helyben táplálkozik

2. Azonnal elfogyasztja - / Gyűjtögetés után fogyasztja el a táplálékát

3. Egy helyen táplálkozik / bejárja az épület területét

4. Egyéb megfigyelés

Megfigyelés

dátuma:

Egyed viselkedése

Megfigyelt faj

Megfigyelés időpontja

Időjárási körülmé-nyek

1.

2.

3.

4.