Üvegfelületek hatásai
Tevékenység
Olvasd el az előző dokumentumot, majd válaszold meg a következő kérdéseket!
Miről kapták a tegzesek tudományos és magyar nevüket?
Melyik hónap(ok)ban van a rajzásuk?
Miért repülnek a tegzesek az épülethez?
Mit jelent a pozitív polarotaxis?
Mit jelent az ökológiai csapda kifejezés?
Reflexió
Tevékenység
Tegzes megfigyelési terepgyakorlat
A terepgyakorlat előtt olvasd el a következő instrukciókat!
- Jelöljetek ki 5 napot, amely során a terepgyakorlat elvégezhető!
-Alakítsatok ki 6 fős csapatokat, figyelembe véve, hogy 1-1 csapat a választott napon 4 órás megfigyelésen vesz részt.
-A megfigyelések körülbelül délután 3 órától, este 7 óráig tartanak!
-A csapat minden tagja jelezze kérelmét 1 távcsőre és 1 munkalapra legkésőbb a gyakorlat elötti napon!
Feladat a terepgyakorlatra: Töltsétek ki a mellékelt munkalapot!
Munkalap a
tegzes megfigyelési gyakorlathoz
A
megfigyelés előtt készítse elő minden tanuló a távcsövét és a megfigyelés során
jelen munkalapot használja, az adok rögzítése érdekében! Minden tanuló
válasszon ki 8 fehér és 8 fekete üvegtáblát! Ügyeljetek arra, hogy minden
üvegtáblát, csak 1 tanuló figyeljen meg, tehát beszéljétek meg, hogy ki mely
ablakokat fogja szemmel tartani! Ha ezt sikeresen teljesítettétek, akkor
távcsővel figyeljétek a saját ablakaitokat és számoljátok meg, hogy hány tegzes
található 1-1 ablakon! A méréseket fél óránként végezzétek el és a tegzesek
számát a következő táblázatban rögzítsétek a megfelelő cellában!
|
|
Ablak
száma |
|||||||
|
Mérés
kezdete óta eltelt idő (perc) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Fekete
ablakok |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
60 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
120 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
150 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
180 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
210 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
240 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fehér
ablakok |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
60 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
120 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
150 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
180 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
210 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
240 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Mi jellemzi
a rovarok viselkedését?
2. Hány
egyedből áll nagyságrendileg 1-1 raj?
3. Mit
tapasztaltál a polárszűrővel való megfigyelés során?
4. Nevezz meg 4
olyan viselkedéselemet, melyet megfigyeltél a tegzesek esetében!
5. Milyen
állatokat figyeltél meg, melyek a tegzesekre vadásztak?
Tevékenység
Madár megfigyelési terepgyakorlat
A terepgyakorlat előtt olvasd el a következő instrukciókat!
- Jelöljetek ki 5 napot, amely során a terepgyakorlat elvégezhető!
-Alakítsatok ki 6 fős csapatokat, figyelembe véve, hogy 1-1 csapat a választott napon 5 órás megfigyelésen vesz részt.
-A megfigyelések körülbelül délután 3 órától, este 8 óráig tartanak!
-A csapat minden tagja jelezze kérelmét 1 távcsőre, 1 madárhatározóra és 1 munkalapra legkésőbb a gyakorlat előtti napon!
Feladat a terepgyakorlatra: Töltsétek ki a mellékelt munkalapot!
Munkalap a
madár megfigyelési gyakorlathoz
A
megfigyelés előtt készítse elő minden tanuló a távcsövét, a madárhatározót és a
megfigyelés során jelen munkalapot használja, az adok rögzítése érdekében! A
csapattagok nem külön-külön dolgoznak, hanem „több szem, többet lát” alapon
segítik egymás megfigyelését! Ezt
tehetik úgy, hogy 1-1 diák az épület adott részét nézi a vizsgálat során, de
végrehajtható úgy is, hogy mindenki figyeli az épület különböző részeit, és aki
madarat lát, jelzi a többieknek is. Látott madár esetén, a madárhatározó
segítségével beazonosítjuk a fajt, majd feljegyezzük a megfigyelési időpontot
és abban az időpillanatban a környezeti tényezőket. Például kicsit szeles az
idő, de süt a nap. Ezután megfigyeljük az egyed viselkedését, melyeket
helytakarékossági okokból számokkal láttam el. Ezeket az adatokat a táblázat
felett láthatjuk, melyek segítségével értelemszerűen kitöltjük a táblázatot! Ha
egy fajból több egyedet is megfigyelünk, akkor azt külön feltüntetjük a
táblázat új sorában!
1.
Röptében / 1 helyben táplálkozik
2. Azonnal elfogyasztja - / Gyűjtögetés után fogyasztja el a táplálékát
3.
Egy helyen táplálkozik / bejárja az épület
területét
4.
Egyéb megfigyelés
Megfigyelés
dátuma: |
Egyed viselkedése |
|||||
Megfigyelt faj |
Megfigyelés
időpontja |
Időjárási körülmé-nyek |
1.
|
2.
|
3.
|
4.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|