Skip navigation

Forrás Tantárgyfüggetlen Oktatási Programcsomag

A Forrás Tantárgyfüggetlen Oktatási Programcsomag 2004-ben jelent meg az IKT eszközök evolúciója miatt azonban leginkább most lehet aktuális a használata. Ennek az oka az, hogy a Flash animációk eltűnésével - ezt a formátumot már nem támogatják sem a mobiltelefonok, sem a böngészők - eltűntek a magas interaktivitású játékos oktató programok is, amelyek korábban széleskörben elterjedtek voltak.

Ezt a sajnálatos hiányt pótólhatja részben a Forrás Tantárgyfüggetlen Oktatási Programcsomag testre szabható animációival. A honlapon a programcsomag azon részeit tesszük közzé, amelyek közel 20 évvel a megalkotásuk után is érdekesek lehetnek a felhasználók számára.

A megváltoztatható információtartalmú animációk működésének az a lényege, hogy az animációt elindító programfájl nem tartalmazza a működéséhez szükséges adatokat, hanem azokat a felhasználó által módosítható külső fájlokból importálja be. Az adatok digitális képeket és szövegeket jelentenek. Az animáció elindításához egy programfájlra (.exe kiterjesztésű fájl) és a hozzá tartozó adattároló fájlra (.txt fájl) van szükségünk. A programfájlban vannak kódolva az animáció játékszabályai, amelyeket nem lehet megváltoztatni. A program működéséhez szükséges adatokat viszont tetszőlegesen módosíthatjuk, azaz lecserélhetjük az animációban eredetileg szereplő képeket és szöveges információkat, kérdéseket, válaszokat. 

A felhasználó szempontjából az a legfontosabb kérdés, hogy miként lehet felülírni a program működéséhez szükséges adatokat. A képi illusztrációk esetében csak annyit kell tennünk, hogy a kiválasztott sorszámozott képeket bemásoljuk ugyanabba a mappába, ahol az animációt elindító parancsfájl (exe fájl) is található. A képeket a program automatikusan átméretezi a szükséges méretűvé, ezért nem szükséges ezeket a használat előtt méretre vágnunk. A program működéséhez szükséges szöveges információk „.txt” kiterjesztésű szövegfájlok, amiket „Jegyzettömb/WordPad” program segítségével készíthetünk el. Az adatfeltöltés gyakorlatát egy „Fogd és vidd” animáció feltöltésén keresztül mutatjuk be, de előtte ismerkedjünk meg magával a feladattal.