Skip navigation

Felismeréses feladatsorok

A felismeréses feladatsorok alapvetően kétféle típusúak, a Párbaj sémájára épülők és úgynevezett Ellenőrzők lehetnek. Közös jellemzőjük az, hogy a program elindítása után a képernyő középső részén egy kép jelenik meg, amelyhez a felhasználónak ki kell választani a kép jobb és bal oldalán látható megnevezések közül a megfelelőt.

A képernyő középső részén megjelenő kép és a válaszlehetőségek

 Mindkét feladattípus esetében a válaszokat kiértékeli a program a Tudáskaszinónál már megismert módon. Az alábbi linkről összesen 24 db programfájlt (.exe) tölthető le. Ezek mindegyike 1-1 felismerési feladatsort indít el. A feladatsorok egyik fele Ellenőrző (12 db), míg a másik fele Párbaj (12 db). Minden egyes feladattípusnak van egy „tanári” (12 db) és egy „diák” (12 db) változata is. A diákváltozat abban különbözik a tanári változattól, hogy nem tartalmaz feltöltésellenőrző lehetőséget. Így a diákok nem olvashatják ki a helyes megoldást az animációból a tanár szándéka ellenére. A 12 különböző felismerési feladat a középen megjelenő kép jobb és bal oldalán elhelyezkedő megnevezések/gombok számában különbözik egymástól. Ennek megfelelően a programcsomag tartalmaz 26, 24, 22, 20, 18, 16, 14, 12, 1, 8, 6 és 4 gombos felismeréses feladatokat. A feladatsorok közül 8 db (26, 22, 20, 18, 12, 10, 6, 4 gombbal működő feladatsorok) lett feltöltve adatokkal, ami lehetővé teszi a programok azonnali kipróbálását.

 

A felismeréses feladatsorok feltöltése

A programok feltöltése alapvetően megegyezik a Tudáskaszinó adatfeltöltési módjával. A txt fájlok neve mindig a programfájlok nevéből vezethető le. A 26 gombos Ellenőrző típusú felismerési feladat például a „fele26-txt.exe” fájlal indítható (a diákverzió neve: „fele26-txt-d.exe”) a hozzá tartozó txt fájl neve pedig „fel26.txt”. A fájlnévben a „fele” utal arra, hogy egy Ellenőrző típusú felismerési feladattal van dolgunk, a „26” a válaszlehetőségek/gombok számát jelzi és a „txt” utal arra, hogy az adatokat egy txt fájlból importálja be a program. Ha a WordPadben megnyitjuk a txt fájlt, akkor a „cím=” után kell beírnunk a feladatsor címét (maximum 50 karakter), a „feladat=” után pedig a megoldandó feladatot kell egy mondatban megfogalmaznunk a felhasználó számára (maximum 120 karakter). Az „x1=”, „x2=”, „x3=” stb. után a gombok melletti, legfeljebb 22 karakternyi szövegeket, az egyes képekhez tartozó megoldásokat pedig, amiknek meg kell egyeznie valamelyik gomb melletti megnevezéssel (x1, x2, x3 stb.), a „nev1=”, „nev2=”, „nev3=” stb. szövegek után kell beírnunk. A txt kiterjesztésű fájlok tanulmányozásakor jól megfigyelhető az is, hogy a különböző változókban tárolt szöveges részeket mindig egy „&” karakter választottuk el egymástól, de ezek egy sima szóközzel is helyettesíthetők. A szövegek begépelésekor ügyeljünk arra, hogy ne töröljük ki véletlenül az „=” jeleket és ne hagyjunk felesleges szóközöket a szövegben, mert ezek megzavarhatják a program működését.

Elérhetőség